از آنجا که اغلب فعالیت‌ها در خانه تکانی عید از جمله فعالیت‌های فیزیکی سنگین محسوب می‌شوند، بدن باید از نظر جسمانی آماده باشد...

با نزدیک شدن نوروز چهره خانه‌ها تغییر یافته و اهالی خانه در تکاپوی «خانه تکانی» قرار می‌گیرند. از اوایل اسفند ماه فرش‌های شسته شده بر پشت‌بام‌ها، دیوارها و ایوان‌ها آویزان شده، پرده‌ها از پنجره‌ها به پایین آمده، نردبان‌ها برقرار شده و خلاصه دستی به سر و صورت خانه کشیده می‌شود و اهل خانه بویژه خانم خانه تلاش می‌کنند تا کارها را در حداقل زمان ممکن به پایان رسانند؛ غافل از آن که این سنت زیبا گاه در اثر عدم رعایت نکات ایمنی که اغلب خانم‌ها آنها را نادیده می‌گیرند، دردسرهای جبران ناپذیری را به دنبال دارد.
 از آنجا که اغلب فعالیت‌ها در خانه تکانی عید از جمله فعالیت‌های فیزیکی سنگین محسوب می‌شوند، بدن باید از نظر جسمانی برای اقدام به خانه تکانی آماده باشد. طی روزهای خانه تکانی لازم است بدن از نظر فیزیکی آماده نگاه داشته شده و هر صبح قبل از آغاز کارها بدن با نرمش گرم شود.

در انجام فعالیت‌های خانه تکانی بیش از حد به بدن فشار وارد نشود
 که در انجام فعالیت‌های خانه تکانی نباید بیش از حد به بدن فشار وارد شود. لازم است در روزهای خانه تکانی در حد توان بدن فعالیت کرد. بلند کردن اجسام سنگین بیش از حد توان بدن آسیب رساندن به دست، کمر و گردن را به دنبال دارد؛ بنابراین در موارد این چنینی باید از دیگر افراد خانواده کمک گرفته شود.

فعالیت‌های خانه تکانی در روزهای مختلف تقسیم شود
 به منظور جلوگیری از آسیب فیزیکی در بدن لازم است در طول روز فشار زیادی به بدن وارد نشود. افراد هنگام خانه تکانی، احساس خستگی را جدی گرفته و به خود استراحت دهند؛ چرا که این احساس خستگی زنگ خطری است برای سلامتی بدن.

فشار به اندام‌ها علیرغم احساس درد، آسیب دیدگی بیشتر اندام‌ها را به دنبال دارد
 این افراد در طی خانه تکانی به درد در قسمت‌های مختلف بدن خود بویژه اندام‌های آسیب دیده توجه جدی داشته باشند؛ چرا که فشار به اندام‌ها علیرغم احساس درد، آسیب دیدگی بیشتر اندام‌ها را به دنبال دارد. این افراد بهتر است قبل از آغاز فعالیت‌های خانه تکانی به منظور راهنمایی بیشتر و استفاده از ابزار فیزیکی به متخصص مربوطه مراجعه کنند.

تغذیه نامناسب و خستگی، آسیب پذیری عضلات را افزایش می‌دهد
 لازم است طی روزهای خانه تکانی به تغذیه نیز توجه جدی شود؛ چرا که تغذیه نامناسب آسیب پذیری عضلات را افزایش می‌دهد. همچنین از آنجا که خستگی عضلات را آسیب پذیر می‌کند، استراحت روزانه و شبانه کافی هنگام فعالیت‌های خانه تکانی لازم است.

خانه تکانی با سرعت متوسط انجام شود
فعالیت‌های خانه تکانی باید با سرعت متوسط انجام شود. سرعت زیاد در کارکردن آسیب‌پذیری اندام‌ها را افزایش داده و شانس آسیب بیشتر می‌شود. همچنین افراد هنگام کار با نردبان توجه داشته باشند که سطح زیر نردبان لغزنده نباشد